Zabezpieczenia rowerowe - jakie wybrać?

Zabezpieczenia rowerowe - jakie wybrać?

- Kategorie : Blog

Nie inwestuj w rower, jeśli nie uwzględnisz w budżecie dobrego zapięcia. Jeśli chcesz zostawiać go na zewnątrz lub w piwnicy, ryzyko kradzieży zawsze wystąpi. Żeby móc w pełni korzystać z korzyści, jakie daje nam własny jednoślad, wystarczy zaopatrzyć się w dobre zabezpieczenie roweru. Jaka blokada do roweru jest najlepsza? Jak zabezpieczyć rower przed kradzieżą? Odpowiadamy!

Jakie zabezpieczenie rowerowe wybrać - zapięcie główne

W kradzieżach rowerów nie znikają tylko modele najlepsze, czyli przynoszące złodziejowi największy dochód, ale też takie, które są najsłabiej zabezpieczone. Jeśli więc myślisz, że zostawiając swój stary, używany góral przed blokiem wśród rowerów za kilka tysięcy, nie musisz się obawiać kradzieży - jesteś w dużym błędzie. Wszystko zależy od ochrony, jaką daje Twoje zabezpieczenie rowerowe.

Odpowiadamy zatem na pytanie, jakie zabezpieczenie do roweru będzie najlepsze, a od Ciebie zależy, czy Twój jednoślad jest tego warty (nawet tego najtańszego nie chcesz przecież stracić...).

1. U-lock - TOP 1 zabezpieczenie roweru

Miłośnicy jazdy na dwóch kółkach i specjaliści w sklepach rowerowych są zgodni - najwytrzymalsze zabezpieczenie roweru to u-lock. Ma kształt mniejszej lub większej litery „U” - stalowego pałąka, który łączy się z poprzeczką otwieraną zamkiem lub szyfrem. Ten typ zabezpieczenia roweru nie tylko wymaga wyspecjalizowanego sprzętu i bardzo dużej siły do sforsowania, ale już na wejściu odstrasza złodziei - zwłaszcza tych niedoświadczonych.

Pierwszy lepszy u-lock może być jednak stratą pieniędzy. Żeby nie stracił miana najlepszego zabezpieczenia roweru, trzeba zwrócić uwagę na kilka parametrów:

  • zapięcie - to najsłabszy punkt u-locka, dlatego musi być zabezpieczone przed podważeniem. Najlepiej wybrać zamek z większym, solidnym kluczem, np. okrągłym;
  • rozmiar - prześwit musi przede wszystkim pasować do roweru. Im dłuższy pałąk, tym większa elastyczność w przypinaniu roweru, ale też większa waga;
  • grubość - dużo ważniejsza od długości literki „U” jest średnica pałąka (min. kilkanaście mm). Dobre zapięcie to grube zapięcie - wtedy stalowy pałąk ciężko przeciąć, a dla większości osób będzie to niemożliwe;
  • mocowanie do ramy - niektóre u-locki mają dołączony uchwyt, który można zamocować na stałe do ramy i wygodnie wozić zapięcie rowerowe ze sobą;
  • cena - jeśli chcesz kupić tani u-lock, lepiej od razu wybierz inne zapięcie. Cenę najlepiej uzależnić od wartości roweru - do tańszych jednośladów można wybrać tańszy u-lock.

Uczciwie musimy jednak wspomnieć o jednym, dla wielu osób znaczącym, minusie u-locka. Jest sztywny, więc nie przypniemy swojego roweru do czegokolwiek, tak jak w przypadku linki czy łańcucha. Zdecydowanie jednak warto poświęcić tę wygodę i po prostu poszukać powierzchni, która nada się do przypięcia u-locka, bo to najlepsze zabezpieczenie rowerowe.

2. Łańcuch

Zabezpieczenie roweru za pomocą łańcucha to połączenie dwóch mechanizmów ochrony - trudnych do przecięcia metalowych ogniw (najlepiej ze stali hartowanej) i odpowiedniej kłódki lub kluczyka. Jest zwykle stawiany nieco niżej w klasyfikacjach niż u-lock, ale ma istotny atut - elastyczność. Niektóre są też lżejsze, ale dobre, grube łańcuchy zapewniające wysoki poziom bezpieczeństwa również dużo ważą.

Na co zwrócić uwagę w przypadku łańcucha do roweru?

  • zapięcie - łańcuchy do roweru są zapinane na klucz lub kłódkę. Niezależnie od mechanizmu, musi być odporny na próby sforsowania. Kłódka powinna mieć gruby korpus, ale jak najkrótszy trzpień;
  • długość - im dłuższy łańcuch, tym łatwiejsze przypięcie roweru do różnych powierzchni. Można też wtedy złączyć dwa rowery i wspólnie je zabezpieczyć. Z długością idzie jednak w parze waga;
  • ogniwa - im grubsze, tym trudniejsze przecięcie zabezpieczenia rowerowego;
  • osłona - wybieraj zawsze łańcuchy, które ochrania nylonowa osłona, bo metal może porysować ramę roweru,
  • materiał - dla doświadczonych złodziei najtrudniejsze będą łańcuchy z potrójnie utwardzanej stali.

3. Zapięcie składane

Podium zamyka zapięcie składane, które - tak jak poprzedników - wykonuje się ze stali. Płaskie elementy są połączone nitami, a całe zabezpieczenie rowerowe składa się tak jak miarka stolarska. Ma więc tę samą zaletę co łańcuchy i linki - jest elastyczne i daje możliwość zabezpieczenia nawet kilka rowerów. Ponadto - tu wyróżnia się na tle konkurencji - jest najbardziej kompaktowym zapięciem, które składa się do formy multitoola. Zapięcie składane jest na pewno lepsze od linki, ale dużo mniej bezpieczne niż u-lock. Piętą achillesową są nity, które łączą stalowe elementy - złodziej może je przeciąć.

Rekomendujemy więc u-lock lub łańcuch, ale jeśli zdecydujesz się na składane zabezpieczenie do roweru, wybierz model w materiałowej osłonie, a także o większej wadze - cięższy będzie lepiej chronił jednoślad.

Dodatkowe zabezpieczenie koła i ramy roweru

Kradzież roweru jest możliwa w przypadku każdego z wyżej opisanych zabezpieczeń. Mimo że są to zapięcia najlepsze na rynku, warto połączyć je z dodatkowymi „straszakami”, które zniechęca złodzieja. Zabezpiecz koła, bo złodziej nie zawsze planuje kradzież całego roweru. Można wykorzystać do tego linki rowerowe, które samodzielnie nie stanowią dobrej ochrony. Wykorzystaj je do przypięcia roweru lub połączenia ramy z kołem.

Drugą opcją jest blokada na tylne koło. Zabezpieczenie blokuje oponę i uniemożliwia odjechanie na ukradzionym rowerze. Również odstrasza złodzieja i utrudnia kradzież, ale jako dodatek, a nie samodzielne zapięcie.

Jakie zabezpieczenie do roweru w piwnicy?

Rower w piwnicy chronią drzwi do komórki. To o nie trzeba więc zadbać. Po pierwsze - stabilna konstrukcja, a po drugie - dobra kłódka do piwnicy. Im grubszy korpus kłódki, tym ciężej będzie ją sforsować. Wybierz model, który ma wysoką klasę bezpieczeństwa - określa ją norma PN-EN 12320-2002 cyframi od 1 do 6 - to najwyższa odporność na włamanie.

FAQ:

Jakie zapięcie do roweru jest najlepsze?

Najtrudniejszym do sforsowania zabezpieczeniem jest u-lock z hartowanej stali, zapinany na odporny na podważenie klucz.

Jak zabezpieczyć rower przed kradzieżą?

Oprócz stalowego zapięcia głównego wybierz zabezpieczenie dodatkowe (linkę lub blokadę). Nie zostawiaj roweru w podejrzanych lub odludnych miejscach, tylko na ruchliwej ulicy. Nie trzymaj go w piwnicy bez odpowiedniej kłódki na solidnych drzwiach.

Gdzie kupić markowe zabezpieczenie rowerowe?

W sklepie Fernand znajdziesz pochodzące od renomowanych producentów u-locki, zapięcia składane, dobre łańcuchy, a także masywne kłódki - najlepsze zabezpieczenie roweru w piwnicy.

Powiązane posty

Udostępnij

Dodaj komentarz